عجیب‌ترین اختلالات روانی بخش سوم

 

تصور کنید که متولد انگلیس هستید و یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید حرف‌هایتان با لهجه چینی از دهانتان بیرون می‌آیند. این دقیقاً اتفاقی بود که برای سارا کولویل افتاد؛ زنی انگلیسی که به علت میگرن شدید در بیمارستان بستری شد و پس از جراحی با لهجه چینی به هوش آمد. پس از آن زندگی او به طور کلی تغییر کرد چرا که همواره مجبور بود با سر در گمی افراد دیگر، واکنش‌های آن‌ها و احساس خود نسبت به صدا و لحن جدیدش درگیر باشد.

نشانگان لهجه خارجی اختلال بسیار نادری است که در آن فرد مبتلا زبان مادری خویش را با لهجه‌ای جدید و غیربومی صحبت می‌كند. این اختلال می‌تواند بر اثر ضربه‌ای به سر یا یك حمله میگرنی یا سكته به ‌وجود آید. سندرم لهجه زبان خارجی باعث افسردگی و اضطراب می‌شود. یكی از عواقب آن این است که بیماران در زندگی روزمره احساس انزوا می‌كنند. كسی كه گفتار معمولی و زبان خود را از دست می‌دهد، تا حدودی قسمتی از شخصیت خود را نیز از دست می‌دهد، زیرا از طریق این سندرم، ملودی زبان فرد بیمار نیز تغییر می‌كند. به همین خاطر كسانی كه گفتاردرمانی می‌كنند، تلاش دارند كه روی گفتار این بیماران كار كنند؛ تا اینكه بتوانند به آهنگ پیشین صدای آن‌ها نزدیك شوند.
از سال 1940تاکنون50 مورد از این سندرم ثبت شده است. این شرایط ممکن است چند ساعت به طول انجامد یا تا آخر عمر فرد مبتلا را درگیر کند

سندروم پیکا

این بیماری اشتهای وسواسی به چیزهای غیرخوراکی است، چیزهایی مثل خاک، سنگ، خاکستر سیگار، یا مو. این سندرم معمولاً در خانم‌های حامله و کودکان خردسال مخصوصاً در مناطق فقیرنشین دیده می‌شود. تصور می‌شود این بیماری با کمبودهای غذایی مرتبط باشد و با مکمل‌های غذایی درمان می‌شود. البته کمبودهای تغذیه‌ای فقط یکی از نظریه‌های زیادی است که درباره پیکا مطرح است و دلایل دقیق آن ناشناخته است. این سندرم همچنین در بیماران صدمه دیده از لحاظ مغزی و بیماران روانی مشاهده می‌شود، این بیماری می‌تواند خطرناک باشد، چرا که مبتلایان ممکن است اشیای تیز را نیز ببلعند.

 اختلال مردان فرانسوی مین

ساکت نشسته‌اید و روی کاری که انجام داده‌اید تمرکز کرده‌اید ناگهان صدایی مهیب می‌شنوید. صدایی که نه تنها رشته افکارتان را پاره می‌کند بلکه حسابی شما را می‌ترساند،‌ طوری که یا جیغ می‌کشید یا از جایتان می‌پرید تا اینکه منبع صدا معلوم می‌شود و می‌فهمید که پنجره به هم خورده است. به این ترتیب آرام می‌گیرید اما شاید باور نکنید که هستند آدم‌هایی که با این ترس آنی کارهای عجیب و غریبی می‌کنید. آن‌ها می‌پرند، داد و فریاد راه می‌اندازند، حرف‌ها را تکرار می‌کنید و هر کاری که به آن‌ها گفته شود، انجام می‌دهند. این افراد بیماری به نام «مردان فرانسوی مین که می‌پرند» دارند.
در سال 8781 جورج میلر بیرد، عصب‌شناس آمریکایی به ایالت مِین سفر کرد زیرا شایعه شده بود وقتی بعضی از چوب‌برهای فرانسوی-کانادایی صدایی ناگهانی می‌شنوند، به طور غیرارادی بالا و پایین می‌پرند، گریه می‌کنید، حرکات دیگران را تقلید می‌کنید و گاهی اوقات هم دستورات بقیه را اطاعت می‌کنید. وقتی که بیرد به مین رسید، متوجه شد تمامی داستان‌هایی که شنیده بود، واقعیت دارند. آن زمان بیرد نمی‌توانست تشخیص دهد که این بیماری روانی است یا عصبی. هر چند هنوز هم سر این موضوع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. تنها چیزی که بیرد توانست تشخیص بدهد این بود که تمامی علائم غیرارادی هستند.
در کل اطلاعات زیادی در مورد این اختلال وجود ندارد. تنها چیزی که معلوم است این است که این بیماری، یک بیماری بسیار نادر است که معلوم نیست از کجا آمده و یا این که چه کسانی ممکن است به آن مبتلا بشوند. شاید به خاطر همین هم هست که بعد از این همه سال نامش هنوز هم «مردان فرانسوی مین که می‌پرند» باقی مانده است.

 

 سندرم Koro

سندرم کورو یک اختلال روانی است که در آن یك حمله ناگهانی و شدید اضطراب به فرد دست می‌دهد حاکی از اینکه آلت تناسلی (و یا در زنان فرج و نوك پستان‌ها) به داخل بدن كشیده شده و احتمالاً باعث مرگ فرد خواهند شد. این نشانگان بیشتر در جنوب و شرق آسیا گزارش شده است.

 

 

نشانگان لهجه خارجی (Foreign accent syndrome)

 

Synesthesia (جابجایی حسی)

سینستزیا وضعیت عصبی خاصی است كه در آن دو یا چند حس با هم یكی می‌شوند . وقتی حواس كسی به اندازه كافی پرورش می‌یابد، او می‌تواند كیفیات ظریف تجارب روزمره را به طور حسی درك كند. بنابراین یك شخص می‌تواند یک قطعه‌ی زیبای موسیقی را ببیند یا خاطرات تصویری زمان بچگی‌اش را ببوید و بچشد. بعضی از مردم وقتی چیزی می‌خوانند یا می‌شنوند رنگ‌های خاصی را تجربه می‌کنید و می‌توانند به سؤالاتی همچون "حرف الف چه رنگی است؟" پاسخ دهند. بسیاری از هنرمندان به این اختلال دچار بودند. این شرایط را نمی‌توان یک بیماری تلقی کرد چرا که اثری منفی بر زندگی ندارد. کسانی که به این مسئله دچارند چندان متفاوت از دیگر مردم نیستند آن‌ها تنها تجربیاتی عمیق‌تر از تجربیات ما دارند.

 

Aboulomania

مبتلایان به این اختلال به طرز فلج‌کننده‌ای دو دل و مردد هستند. کسانی که دچار این اختلال هستند به طور کلی از نظر جسمی و ذهنی در تمام جنبه‌های زندگی، طبیعی به نظر می‌رسند با این وجود هرگاه بخواهند کوچک‌ترین تصمیمی در زندگی خویش بگیرند مثلاً رفتن به پیاده‌روی و یا انتخاب یک جعبه غلات، دچار اضطراب و مشکل در عملکرد طبیعی خویش می‌شوند. بسیاری از مبتلایان به این اختلال ابراز می‌کنید که ناتوانی مزمن آن‌ها در تصمیم‌گیری از آنجا سرچشمه می‌گیرد که آن‌ها پیش از انتخاب باید 100٪ به یقین برسند. این بیماری با افسردگی و اختلال وسواسی-اجباری مرتبط است.

 

Lycanthropy

افراد مبتلا به این پدیده روان‌شناختی فکر می‌کنید که یک حیوان واقعی هستند و یا به یک حیوان تبدیل شده‌اند. این بیماری اغلب به عنوان یک اختلال هویت شناخته می‌شود که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.Boanthropy شرایط ذهنی ایست که در آن فرد فکر می‌کند یک گاو است، بر روی چهار دست و پا حرکت می‌کند و علف می‌خورد! دانشمندان معتقدند ممکن است این اختلال از یک رؤیا سرچشمه بگیرد.

 

 


  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 783بار
  • انتشار : جمعه 22 دی 1396 - 18:48